Mgr. Oscar Romero

blijvende bron van inspiratie

1. Bezield verbonden actie voeren

Twee suggesties:

Iedereen kan individueel of als groep een brief sturen naar de Nuntiatuur in Brussel met de vraag in Rome werk te maken van de zaligverklaring van Mgr. Romero. (+24.03.1980)

Groepen, parochies die documentatie of een foto van Romero hebben, kunnen dit tentoonstellen in de vieringruimte op de plaats waar de brief naar de Nuntiatuur ev. ter inzage of ter ondertekening ligt. Hier kan ook een kaarsje branden.

2. Bezield verbonden bidden

Voorbeeld van een tekst als voorbede
(bvb voor zondag 23 maart 2014,  Derde zondag van de vasten)

"Morgen, maandag 24 maart zal het 34 jaar geleden zijn dat mgr. Romero, de toenmalige aartsbisschop van San Salvador (El Salvador) werd vermoord tijdens een eucharistieviering.
Tot ver buiten zijn land, wereldwijd blijft hij de stem der stemlozen. Zovele jaren na na de moord op mgr. Romero stellen wij vast dat hij de naam van de naamloze martelaars is geworden.
In hem herdenken wij al die onbekende slachtoffers van een onrechtvaardige wereldorde, van oorlogen en repressie, en vooral die velen die zich inzetten om daar iets aan te veranderen en daarvoor hun leven op het spel zetten zonder dat zij er ooit applaus voor gekregen hebben, een naam of waardigheid. Wij blijven bidden dat mgr. Romero niet enkel door de naamlozen als heilige wordt erkend maar dat Rome spoedig werk zal maken van zijn zaligverklaring, al was het maar om aan al die stem- en naamlozen een naam te geven. Laten wij bezield verbonden bidden".

3. Bezield verbonden inspiratietekst

Rond mgr. Romero zijn veel mooie teksten geschreven. Zo'n inspirerende tekst kan gelezen worden bij het begin van een vergadering, samenkomst in een gemeenschap, school, parochie, organisatie.
Alvast twee geschikte teksten uit het boek "Alleen voor de Liefde buig ik" van het Latijns-Amerikacomité:

"Oscar Arnulfo Romero Presente!" van Anne-Mie Castelein
"Romero - uitdagende mens van herkenning voor christenen aan de basis" van Paul De Witte